The Great Wave off Kanagawa, morphological and compositive configuration of an emblematic work

Main Article Content

María Herrera Hernández

Abstract

The Great Wave off Kanagawa (1830-1833) is an artistic piece, a picture that reflects the personal vision of the artist that create it, even when its confection is not fundamentally intentional to the visual message functionality. The purpose of this study is to identify the aesthetic and formal characteristics from Katsushika Hokusai (1760–1849) work, The Great Wave off Kanagawa, with the intention of glimpse the qualities that highlight this work between the whole print from the series where it belongs. The analysis is going to be doing via the methodological purpose for the image analysis (photographical) from Javier Marzal Felici and understands the picture study at a contextual, morphological and compositive level. The result consists in the visualization of the aesthetic, formals and configurator qualities of the picture, as well as an exposition of the genius of this iconic print of the ukiyo-e woodcut.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Herrera Hernández, M. (2021). The Great Wave off Kanagawa, morphological and compositive configuration of an emblematic work. Designio, 3(2), 120–140. https://doi.org/10.52948/ds.v3i2.426
Section
Artículos de investigación

References

Almazán, D. (Ed.). (2019). Katsushika Hokusai Treinta seis vistas del monte Fuji. Sans Soleil Ediciones.

Almazán, D. (Ed.). (2016). Katsushika Hokusai Cien vistas del monte Fuji. Sans Soleil Ediciones.

García, P. (2013). De los grabados xilográficos ukiyo-e de la Universidad Complutense de Madrid [Presentación de ponencia]. Funciones y prácticas de la escritura: I Congreso de Investigadores Noveles en Ciencias Documentales, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España, 97-102.

García Rodríguez, A. (2005). Cultura popular y grabado en Japón Siglos XVII A XIX. El Colegio de México. https://doi.org/10.2307/j.ctv3f8qpk

Heller, E. (2004). Psicología del color: Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. Editorial Gustavo Gili.

Marzal, J. (2005). Una propuesta de análisis de la imagen fotográfica mediante la utilización de tecnologías digitales e informacionales. En R. López et al (eds.), El análisis de la imagen fotográfica. Castelló de la Plana. Universitat Jaume I.

Saracho, M., Martín, B., y Gómez, A. (2013) Frank Lloyd Wright & Hiroshige; de los grabados japoneses al portafolio wasmuth. EGA. Revista de expresión gráfica arquitectónica, 18(22), 204-213.